Full Text View
Tabular View
No Study Results Posted
Related Studies
Fish Oil (Omega 3), Immune Function, and Mood
This study is currently recruiting participants.
Study NCT00385723   Information provided by National Institute on Aging (NIA)
First Received: October 10, 2006   Last Updated: September 19, 2008   History of Changes

October 10, 2006
September 19, 2008
September 2006
December 2010   (final data collection date for primary outcome measure)
  • immune function [ Time Frame: Baseline & 4 months ] [ Designated as safety issue: No ]
  • mood [ Time Frame: Baseline & 4 months ] [ Designated as safety issue: No ]
  • immune function
  • mood
Complete list of historical versions of study NCT00385723 on ClinicalTrials.gov Archive Site
stress-related increases in cytokine production and negative mood following laboratory stressors [ Time Frame: Baseline & 4 months ] [ Designated as safety issue: No ]
Same as current
 
Fish Oil (Omega 3), Immune Function, and Mood
Omega-3 Dietary Supplementation, Immune Function, and Mood

This study is designed to examine the effects of fish oil on immune function and mood.

The beneficial effects of fish oil (or eating fish more frequently) include reductions in triglycerides, blood pressure, and heart rate, as well as increases in HDL cholesterol, the "good" type of cholesterol. In addition, certain aspects of immune function also appear to show favorable responses to fish oil supplementation, and some studies suggest that fish oil helps to improve mood and decrease depression.

This study is designed to examine how supplementation with omega-3 polyunsaturated fatty acids (key fish oil components) affects aspects of your immune response, and your mood; because some research suggests that people who eat more fish may do better during stressful times, the study will also examine how fish oil affects your immune response to stress, certain stress hormone responses, and your psychological response to stress.

For detailed information about the study, please visit our website at http://www.stressandhealth.org

Phase II
Interventional
Treatment, Randomized, Double Blind (Subject, Investigator, Outcomes Assessor), Placebo Control, Parallel Assignment, Efficacy Study
Inflammation
  • Dietary Supplement: Omega 3 (Fish Oil) Supplementation
  • Dietary Supplement: Placebo
  • Experimental: 1.25 g/d
  • Experimental: 2.496 g/d
 

*   Includes publications given by the data provider as well as publications identified by National Clinical Trials Identifier (NCT ID) in Medline.
 
Recruiting
138
December 2010
December 2010   (final data collection date for primary outcome measure)

Recruiting men and women ages 50-80 from the Greater Columbus Ohio area. Participation involves taking capsules for 4 months and completing 7 appointments (for a total of 17 hours) at Ohio State.

Inclusion Criteria:

  • Healthy men and women
  • NOT currently taking any sort of fish oil or omega 3 supplement

Exclusion Criteria:

  • Use of blood pressure medicines, cholesterol-lowering drugs, steroids, or antidepressants
  • Certain lifestyle habits such as smoking or exercising vigorously for 2 or more hours a week may also exclude applicants from participating
Both
40 Years to 80 Years
Yes
Contact: Michael Di Gregorio 614-292-0386 stressandhealth@osu.edu
United States
 
NCT00385723
Janice Kiecolt-Glaser, PhD, Ohio State University College of Medicine
AG0087, 2006H0054, R01 AG029562
National Institute on Aging (NIA)
Ohio State University
Principal Investigator: Janice K. Kiecolt-Glaser Ohio State University
National Institute on Aging (NIA)
September 2008

ICMJE     Data element required by the International Committee of Medical Journal Editors and the World Health Organization ICTRP